Panduan Asas Penternakan Ikan Tilapia Oleh Muhammad Zhafran

Ade peminat ikan tilapia kat sini tak? Ni Otomen nak cakap kat semua yang korang boleh dapatkan ikan tilapia ni dengan banyak nau2x melalui projek ternakan sendiri. Don’t worry be happy guys! Kat sini otomen sertakan cara bagaimana korang nak memulakan projek penternakan Ikan Tilapia dalam kolam tanah dengan betul dan teratur. Andau2x je korang ye dapat FREE ilmu dari otomen. Hehehe

Tapi sebelum tu meh otomen kenalkan dengan penulis buku yang telah berjaya menternak ikan talapia dengan banyak sekali di kolamnya.

Siapa Penulis Panduan Asas Penternakan Ikan Tilapia

Penulis buku ini adalah Muhammad Zhafran. Beliau memulakan projek penternakan ikan tilapia ini bersama bapanya di atas tanah milik sendiri di Negeri Sembilan dengan bermodalkan RM20,000 pada awal tahun 2009. Wang modal tersebut diperolehi daripada wang simpanan mereka sendiri.

Tuan Zhafran dan ayahnya membina sebuah kolam ikan di atas tanah seluas 70×200 kaki persegi serta memuatkan 15,000 ekor anak ikan. Macam biasa lah kan, mula-mula memang banyaklah cabaran dan pengalaman yang diperolehi sepanjang mengusahakan penternakan ikan tilapia tu.

So, untuk memudahkan korang yang ingin mula menceburi bidang ni, Tuan Zhafran mengambil inisiatif dengan membukukan semua ilmu dan pengalamannya untuk korang-korang belajar dalam perusahaan penternakan projek ikan talapia ni.

Apa Isi Kandungan Panduan Asas Penternakan Ikan Tilapia?

BAB 1: PENGENALAN IKAN TILAPIA
BAB 2: PERIHAL KOLAM 
BAB 3: BENIH IKAN
BAB 4: MAKANAN IKAN
BAB 5: MAKANAN RUMUSAN SENDIRI
BAB 6: PENYAKIT IKAN  & CARA RAWATAN
BAB 7: PENJUALAN HASIL TERNAKAN
BAB 8: KESILAPAN-KESILAPAN PENTERNAK IKAN
BAB 9 : RISIKO PENTERNAKAN
BAB 10: KISAH KEJAYAAN
BAB 11: ORGANISASI RUJUKAN
BAB 12: PINJAMAN
BAB 13: PENDAFTARAN SYARIKAT/PERNIAGAAN
BAB 14: SENARAI SEMAK

Nak tahu apa lagi yang terkandung dalam isi buku ini? Boleh terus ke Panduan Asas Penternakan Ikan Talapia.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.